Dat Maastricht Aachen Airport ‘verkeerd ligt’ hoor je veel. Zoveel dat zelfs Dhr. Van Geel het over heeft genomen in zijn rapport. Wanneer ligt een luchthaven ‘goed’? Want naast direct omwonenden heb je te maken met de aanvlieg- en vertrekroutes. En is er in een drukbevolkt land als Nederland een perfecte locatie voor een luchthaven?
Laten we eens een vergelijking maken met enkele andere, Europese luchthavens:
Meerssen ligt op 1250 meter afstand van de baan. Aalsmeer ligt op ongeveer 1500 meter van de Aalsmeerbaan. Met gemiddeld 33 vluchten per dag.
Geverik ligt op 550 meter afstand van de baan. De Adrianalaan in Rotterdam ligt op ongeveer 800 meter van de baan. Met 11 (groot verkeer) per dag. Of Wambeek op 535 meter afstand met 10 vluchten per dag en nacht!
Schietecoven ligt op 150 meter van de baan. Bij London City (170 meter), Milaan Linate (185) en Milano Malpensa met vracht en meer dan 10.000 vluchten per maand (tussen 5 en 0.00 uur) op 550 meter naast de baan de eerste woning. Malpensa hoort bij de top 20 drukste luchthavens van Europa. En dan hebben we ook Salzburg: 172 meter. Met 2 x zoveel vracht en 2 x zoveel passagiers als op MAA.
Ligt MAA ongunstig? Vast. Is dit bijzonder/uitzonderlijk? NEE!
Eerder schreven we dit artikel:
Bebouwde kom / Hoe het echt zit | welovemaa.nl
Reactie plaatsen
Reacties