Afhankelijk van meteorologische omstandigheden kan het verschil tussen een startbaan van 2500 meter en 2750 meter een reductie in betaalde lading betekenen van 30.000 kilo. In de huidige markt waar de kiloprijs zo rond de $15 per kilo schommelt praten we dan over een omzetderving van $450.000 per vlucht. Dit zijn aanzienlijke bedragen en kan het verschil maken tussen een winstgevende of verlieslijdende vlucht. De marktpositie van MAA kan hierdoor in het geding komen en maatschappijen zullen kiezen voor luchthavens met langere banen. De sceptici die stellen dat MAA een bodemloze put is kunnen op deze manier gelijk krijgen. Als de randvoorwaarden niet aanwezig zijn, is het erg lastig om zwarte cijfers te schrijven.
Door een luchthaven te voorzien van een goede infrastructuur zoals voldoende baanlengte, categorie 3 ILS systemen en een efficiënte afhandeling, worden gerenommeerde maatschappijen aangetrokken die op hun beurt vliegen met een moderne vloot. Wat dus weer minder hinder betekent.
Het klachtenpatroon uit de periode waarin MAA de volledige 2750 meter gebruikte, verschilt nauwelijks met die van daarvoor, zeker als de veelmelders buiten beschouwing worden gelaten.